وبلاگ شخصی

چند قطعه برگه برای یاد داشت نوشته ها و خاطرات...

وبلاگ شخصی

چند قطعه برگه برای یاد داشت نوشته ها و خاطرات...

به نام ایرانی اسلامی ، به کام شیادی! (3)

دوشنبه, ۳ مهر ۱۳۹۶، ۰۴:۵۱ ب.ظ

2- "چون آب نمک  باعث  خنثی شدن اسید می شود و اسیدهایی که از مواد غذایی موجود در دهان بوجود می آید را از بین می برد. دیگر اسیدی در دهان باقی نمی ماند که باعث خرابی دندان شود"

ایشون باید به کشف شون درباره عامل خرابی دندان ها که ذکر کردن، کشف جدیدشون درباره آب نمک رو هم اضافه کنن! نگارنده متن که همانند خیلی مدیران مملکت، وسط کار از کارشناس آموزش ابتدایی تبدیل به دکتر میشن، در حد دبیرستانی ها هم از مفاهیم شیمی مثل اسید باز و بافر ها اطلاعی ندارند و نمیدون آب نمک نقش بافر یا خنثی کننده اسید نداره و در آزمایش های شیمی ابتدایی، این موضوع قابل بررسی است و مردود است. شما اگر صد کیلو آب نمک بریزی توی اسید ، اونو خنثی نمیکنه. اگرچه مثل هر مایعی(مثلا آب) میتونه رقیقش کنه.

3- "چون دانشمندان بررسی کرده اند که حدود 500 نوع باکتری و ویروس در دهان انسان وجود دارد که با آب نمک از بین می رود"

قسمت درست این عبارت اینه که آب نمک خواص ضد میکروبی داره و میتونه مفید باشه که تقریبا همه این رو میدونن. ولی نتیجه ای که گرفتن اشتباهه. هیچ ماده ضد میکروبی برای دهان وجود نداره که همه میکروب های دهان رو از بین ببره. چه برسه به آب نمک! اصلا هم قرار نیست که همه ی میکروب ها از بین برن، چون خیلی هاشون نقش مفید در دهان و دستگاه گوارش و پوست دارن.

4- " با توجه به اینکه  بچه های ما  در دوره ابتدایی چون با خمیردندان مسواک می زنند، بیشتر دندان هاشان خراب است و اگر آنها یاد بگیرند که فقط چند بار در شبانه روز آب نمک قرقره کنند و دندان هاشان را با آب نمک مسواک بزنند دندان های آنها هرگز خراب نخواهدشد."

این عبارت از لحاظ منطقی و استدلال در حد صفره!(رجوع به علم منطق ).(نگارنده، این نوع استدلال کردن رو هم به رزومه کشفیاتش اضافه کنه خوبه). میلیون ها نفر در کشورهای توسعه یافته به خصوص حوزه اسکاندیناوی مثل نروژ و سوئد از بچگی از خمیر دندان و بهداشت مدرن استفاده کردند، و حتی یک دندان پوسیده هم ندارند که به اون ها caries free میگیم. در دوستانم کسانی هستن که حتی یک دندانشان نپوسیده. و چه بسا افراد نمک مال به دندان ها که پوسیدگی در دهانشون ایجاد شده.

نکته اش اینه که بهداشت صحیح دهان و دندانها فقط به یه عامل مثل مسواک و خمیر دندان محدود نیست که اگه کسی فقط اینو رعایت کنه دیگه دندان هاش نپوسه.بلکه یه مجموعه است که باید رعایت بشه تا ترکیب میکروبی دهان سالم باشه. از جمله نخ کشیدن، عادات غذایی و گاهی مداخله دندانپزشکی پیشگیرانه. حتی خود مسواک زدن و نخ کشیدن اصول داره و یه مهارته که چند جلسه مریض هام باید برن و بیان و تمرین کنن تا یاد بگیرن. این از نقص ما دندانپزشکان هست که برای مهم ترین و مفیدترین قسمت شغلمون که پیشگیریه کمترین اهمیت رو میدیم. این نقص جدی در همه ی حوزه های پزشکی در کشور ما وجود داره. من خودم تا سال سوم چهارم دانشجویی ایم روش درست مسواک زدن رو مسلط نبودم. دیگه وای به حال مردم.

ادامه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی