وبلاگ شخصی

چند قطعه برگه برای یاد داشت نوشته ها و خاطرات...

وبلاگ شخصی

چند قطعه برگه برای یاد داشت نوشته ها و خاطرات...

صد درصد نپوسیدگی!

شنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۲۰ ب.ظ

 ا

افرادی هستن که حتی یک دندان پوسیده هم در دهان ندارند، حتی یکی.

در بین دوستانم هم دوستانی این گونه دارم. البته خودم چند تا دندان پرشده دارم :))

در کشورهای اروپایی و آمریکا و به اصلاح توسعه یافته (غلط یا درست؟) ، یه عنوانی بین دندانپزشک ها هست به اسم caries free، که ترجمه اش میشه "آزاد از پوسیدگی"  ولی در کشور ما این افراد استثانا هستن!

به نوعی معنی اش اینه که دندانپزشک ماهر! شما باید روش پیشگیری و درمان پوسیدگی رو طوری بلد باشه و به کار ببنده که شما حتی یک دندان پوسیده هم نداشته باشی.

خوب این کار که انجام نمیشه. به علل زیاد. یکی اش اینه که برخی دندانپزشک ها قدیمی ان یا بلد نیستن. جدیدها هم در حد این که به گوش شون بخوره این ها رو میشنوند و در آموزش پزشکی کشور ما تاکیدی رویش نمیشه. برخی بلدن ولی حوصله اش رو ندارن، و به خیالشون منفعت اقتصادی نداره. برخی، از مریض ها دلسرد میشن و کلا دیگه این کار ها رو رها میکنن.

به علاوه اینکه برای این کار  باید از شش سالگی (که اولین دندان دایمی میاد) به دکتری که اهلش باشه برین و اون این برنامه رو پیاده کنه.  واقعیتش اینه که توی ایران خیلی به ندرت دندانپزشکی دیدم که این دغدغه رو داشته باشه.

به یاری خدا یه سری عوامل کلیدی پیشگیری از پوسیدگی رو به زودی  بحث میکنیم. چیزایی که با رعایتشون بیماری پوسیدگی از دهان رخت بر ببنده!

برای کسانی که دندان پوسیده دارن ،درمان پوسیدگی مساوی پر کردن دندان خراب شده نیست. این یه مفهوم خیلی مهمه که نود درصد! دندانپزشکان فعلی ما از اون غفلت میکنن. از لحاظ اماری تقریبا صد در صد مردم نمیدونن. پوسیدگی فعال، عامل باکتریایی داره که ما باید محیط دهان رو به نحوی عوض کنیم تا تعداشون کم بشه و این یعنی درمان بیماری پوسیدگی. نه این که دندان پوسیده را  فقط خالی و پرکنی

بازم ادامه دارد...


نظرات  (۱)

سلام. درست جای حساس قطعش کردید. ادامه هم که ندادید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی